P. Mária s dieťaťom v krajine - Nizozemský majster

20.02.2025

Úvod:

Obraz s názvom P. Mária s dieťaťom sa nachádza v stálych expozíciách Národnej Galérie v Prahe pod inventárnym číslom DO 5388. Národná galéria ho získala v roku 1949 z obrazovej zbierky bývalého cisterciánskeho kláštora v Oseku.

Pre stanovenie hodnoty diela je nutné zistiť materiál, dobu vzniku diela, provenienciu, techniku, autorstvo ai. Ďalším aspektom je celkový fyzický stav diela, miera znečistenia a poškodenia a prieskum diela. Pri hodnotení diela sa vychádzalo aj z vyhotovenej farebnej fotodokumentácie. Iný než vizuálny prieskum na diele nebol uskutočnený.

Popis diela:

Názov: P. Mária s dieťaťom

Autor[1]: Nizozemský majster 

Materiál: Tempera na dubovom dreve

Rozmery: výška 810 x šírka 730 mm

Proveniencia: Holandsko, Stredná Európa

Doba vzniku: okolo 1520[2]

Popis a Hodnotenie:

Kompozičná schéma na zemi sediacej mladej ženy s dieťaťom na kolenách je umiestnená v prvom pláne výstavby obrazu. Mladá žena sedí na zemi na tráve medzi skalami s mierne naklonenou hlavou, drží v pravej ruke červené jablko a v ľavej ruke malé chlapca, ktoré žehná pravou rukou. Je odetá v svetlo-červených kadmiových šatách a je zahalená v červenom plášti. Chlapec sedí matke na kolenách a má zdvihnuté ruky. Je odetý v bielych šatách. Ide o zobrazenie internacionálneho krásneho slohu[3] esovito prehnutej Madony- P. Márie s Kristom. Pri nohách na ľavej strane sa nachádza prútený košík naplnený predmetmi z ktorého visí biela drapéria. Za Madonou opodiaľ na ľavej strane sa nachádza listnatý strom. V druhom pláne obrazu sa nachádza rieka s murovaným mostom s jedným pilierom. V rieke plávajú divé kačky. Na ľavej strane obrazu za indantrónovo zeleným listnatým stromom vedie prašná cesta lemovaná suchou okrovou trávou. Za hlavou Madony trčí koruna listnatého stromu. V treťom pláne sú rozmiestnené stredoveké vidiecke bielo omietnuté murované domy s nemeckými architektonickými prvkami so strechou, umbrou prírodnou a šedou, ktoré predstavujú vidiecke sídlo. Pred dvojpodlažným domom sú dve postavy siluety a pasúci sa dobytok, vedľa domu vedie prašná cesta na vrch s lúkami a lesíkmi za listnatým hustým lesom. Na druhej strane uprostred jazera sa nachádza zámok s padacím mostom a dioxazínovou purpurovou strechou. Ide o stredoveký gotický hrad postavený na románskych základoch s prilepenými renesančnými vikiermi na streche, s gotickými oknami s rozetou, kruhovými vežami s renesančným cimburím, piliermi a pavlačou. V pozadí sa nachádza kruhový don jon, prestavaný s pristavanou lucernou na streche. Za hradom sa nachádza hustý listnatý les na pravej strane s vrchom s lesíkmi a lúkami. Pozadie obrazu tvorí vzdušná blankitná perspektíva, vzďaľujúce sa kopce a vysoké skalnaté masívy.

Poškodenie:

Dobrý stav, zachovalý, bez poškodenia

Stanovenie ceny:


[1] Kol.: Národná Galéria v Prahe I., Zbierka Starého Európskeho umenia. Bratislava: Tatran 1987. s. 104.

[2] Tamže. s. 104

[3] Krásny sloh – býva označovaný ako mäkký sloh (Weicher stil) a v teórii umenia sa označuje ako medzinárodný výtvarný názor v gotickom umení, ktorý zasiahol maliarstvo, sochárstvo a umelecké remeslo. Názor vychádza zo stredovekého pochopenia platónských filozofických a estetických predstáv, že zmysly vnímaná krsa je odrazom vyššej dokonalosti a že táto krása sa ozrjmuje zmyslom proporciami a eurytmiou vyjadriteľnou číslami a svetlom, ktoré žiari lokálnou farbou. Vyjadruje zjednotenie fyzickej hmotnej a morálnej krásy Le Beau Dieu – krásny Boh –Kristus a bol protipólom iného dobového prúdu.

Mgr. Zuzana Ferencová