Podnikateľský zámer Kurzy prvej pomoci pre pedagogických pracovníkov stredných odborných škôl a učilíšť
1. Zhrnutie projektu :
Projekt je zameraný na ďalšie vzdelávanie pedagogických pracovníkov s cieľom zvýšenia ich odbornej spôsobilosti kurzami prvej pomoci a postupným dovzdelávaním pomocou e-learningu.
Absolvovaním kurzov prvej pomoci si pedagogický pracovníci osvoja bezpečnostné pravidlá, ktoré je potrebné ovládať pri práci s nebezpečným materiálom a pri pohybe na rizikovom pracovisku. Postupným vzdelávaním cez e-learning sa zabezpečí nielen vyššia odborná spôsobilosť, ale aj zvýšená ostražitosť pracovníkov a schopnosť poskytnúť včas prvú pomoc pri úraze. Ide o postupné zvyšovanie odbornej kvalifikácie prebiehajúce paralelne so zdokonaľovaním počítačovej gramotnosti u pedagogických pracovníkov na stredných odborných školách.
2. Charakteristika spoločnosti a jej cieľov
2.1 Obchodný názov, právna forma a predmet činnosti
Obchodný názov: Žilinský samosprávny kraj ŽSK
Adresa: Ul. Komenského 48,
011 09 Žilina
Kontakt: 041/50 32 110
IČO:
DIČ:
Právna forma: Vyšší územný celok VÚC
Predmet činnosti:
S rôznou dobou účinnosti bola na ŽSK prenesená aj pôsobnosť z orgánov štátnej správy na úsekoch dopravy, civilnej ochrany, sociálnej pomoci, územného plánovania, školstva, telesnej kultúry, divadelnej činnosti, zdravotníctva, humánnej farmácie, regionálneho rozvoja a cestovného ruchu, ktoré sú konkrétne vymedzené v zákone č. 416/2001 Z. z. o prechode niektorých pôsobností z orgánov štátnej správy na obce a vyššie územné celky.
Kraj vykonáva svoju činnosť prostredníctvom svojich orgánov a nimi zriadených poradných orgánov, pomocných alebo výkonných zložiek.
2.2. Vznik spoločnosti, ciele a spôsoby dosiahnutia stanovených cieľov
ŽSK bol zriadený zákonom č. 302/2001 Z. z. o samospráve vyšších územných celkov (zákon o samosprávnych krajoch). Kraj je právnickou osobou, ktorá za podmienok ustanovených zákonom samostatne hospodári s vlastným majetkom a s vlastnými príjmami, zabezpečuje a chráni práva a záujmy svojich obyvateľov.
Žilinský samosprávny kraj je samostatný územný samosprávny a správny celok Slovenskej republiky. Činnosť kraja vyplýva z účelu, pre ktorý bol zriadený a ktorým je vykonávanie samosprávy na svojom území a stará sa o všestranný rozvoj jeho obyvateľov.
3. Organizácia riadenia a manažérske tímy
3. 1. Organizačná štruktúra spoločnosti, zamestnancov
Predseda Sekretariát predsedu
Odbor kontroly SO/RO Sekretariát
Odbor implementácie SO/RO Sekretariát
Odd. implementácie projektov
Odd. financovania projektov
Odd. monitorovania a informovania
Riaditeľ Sekretariát riaditeľa
Odbor organizačný Oddelenie činností orgánov kraja
Oddelenie personálne, P a M
Oddelenie informatiky a spisovej služby
Oddelenie krízového riadenia
Odbor regionálneho rozvoja Oddelenie regionálneho rozvoja a cestovného ruchu
Oddelenie územného plánovania
Odbor financií Oddelenie rozpočtu a cien
Oddelenie účtovníctva
Odbor školstva Oddelenie školskej metodiky a starostlivosti o šport a mládež
Oddelenie samosprávnych činností
Odbor zdravotníctva Oddelenie zdravotníctva
Oddelenie dohľadu, riadenia a ekonomiky
Oddelenie správy majetku zdravotníckych zariadení
Odbor sociálnych vecí Oddelenie sociálnej pomoci
Oddelenie sociálnych služieb
Odbor vnútornej správy
Odbor kultúry
Odbor dopravy a komunikácií Oddelenie pozemných komunikácií
Oddelenie dopravy a dráh
Odbor právny
Odbor informácií a zahraničných vzťahov
Zastupiteľstvo
Komisie zastupiteľstva
3. 2. Externé spoločnosti pri podpore podnikateľskej činnosti
Poradenské centrá
Nadácie, neziskové organizácie, občianske združenia
Kluby a spolky
Rozvojová agentúra žilinského samosprávneho kraja
4. Opis investičnej aktivity
4. 1. Vzdelávanie pedagogických pracovníkov
Zvyšovanie kvalifikácie pedagogických pracovníkov v oblasti prvej pomoci je potrebné z dôvodu ich pohybu na rizikovom pracovisku a manipulácie s nebezpečnými látkami. Cieľom má byť postupné vzdelávanie pedagogických pracovníkov po absolvovaní kurzov prvej pomoci a následné zvyšovanie celkovej bezpečnosti na školách.
4. 2. Finančné prostriedky, potrebné na zabezpečenie investície a zabezpečenie zámeru sa budú čerpať z rozpočtových peňazí Žilinského samosprávneho kraja ZASK.
Realizáciou predkladaného investičného zámeru sa zvýši bezpečnosť na školách a zníži sa výskyt priameho ohrozenia života žiakov a pedagogických pracovníkov. Vytvoria sa miesta pre pracovníkov SČK, lekárov, medikov a zdravotníkov, čím sa posilní zamestnanosť v jednotlivých krajoch.
5. SWOT analýza spoločnosti a projektu
Silné stránky - Strenghts Slabé stránky -Weaknesses
Vyššie percento úrazovosti na stredných Malý záujem o kurzy zo strany pedagogických
pracovníkov.
Povinnosť škôl z časti financovať odbornú
literatúru pre účastníkov kurzov.
Nízky počet vyučovacích hodín v rámci
kurzov prvej pomoci.
odborných školách a učilištiach, naznačuje
vhodnosť tohto projektu.
Je tu podpora zo strany VÚC, vedenia SOŠ
a učilíšť, ktorí sú rovnako naklonení projektu.
Je zaistené partnerstvo s územnými spolkami
Slovenského Červeného kríža.
Sú zabezpečení inštruktori a školitelia
prvej pomoci, ktorí sú pripravení na
následné preskúšanie účastníkov kurzu.
Sú zabezpečené priestory pre realizovanie
kurzov.
Príležitosti Ohrozenia
Posilnenie autority u pedagogických Nedostatok finančných prostriedkov
pracovníkov, vďaka vyššej erudovanosti, Nesprávne aplikovanie vedomostí
a zručností v praxi.
ktorá sa v konečnom dôsledku prejaví počas
ich dlhšieho pôsobenia na školách.
Zvýšenie kvalifikácie pedagogických
pracovníkov.
Zníženie výskytu priameho ohrozenia života
u žiakov a spolupracovníkov.
Posilnenie zodpovednosti pedagogických
pracovníkov pri vykonávaní zamestnania.
Zlepšenie komunikácie a spolupráce
pedagogických pracovníkov a zdravotníckych
zariadení.
Celkové zvýšenie bezpečnosti obyvateľov krajiny
6. Marketingová stratégia
6. 1. Stanovenie cieľov
rozposlaním dostatočného množstva vhodne upravených informačných letákov a plagátov na školy sa pedagogický pracovníci oboznámia s možnosťou absolvovania kurzu prvej pomoci.
7. Promotion (propagácia, reklama)
- Zabezpečenie plagátov a reklamných informačných letákov
- Rozposlanie letákov a plagátov na stredné odborné školy.
7. 4. Implementačný plán
- informovanie pedagógov formou reklamy za účelom získania dostatočného počtu záujemcov o kurzy prvej pomoci od 17. 11. 2008 – do 28. 4. 2009
- zabezpečenie miestností pre určitý počet účastníkov od 17. 12. 2008 – do 28. 2009
- zabezpečenie odbornej literatúry a pomôcok pre výučbu od 17. 11. 2008 – do 30. 5. 2009
- oslovenie odborných skúsených lektorov ochotných viesť kurzy prvej pomoci a ich asistentov od 1. 12. 2008 – do 31. 4. 2009
- samotná realizácia praktických kurzov s možnosťou ďalšieho neskoršieho vzdelávania absolventov formou e-learningu od do
1. 6. 2009 – 9. 6. 2009
1. 6. 2010 – 9. 6. 2010
1. 6. 2011 – 9. 6. 2011
1. 6. 2012 – 9. 6. 2012
1. 6. 2013 – 9. 6. 2013
8. Finančno-ekonomická analýza
8 . 1 Rozpočet predpokladaných nákladov
1. N na reklamu, propagácia
10 000.
2. N na prenájom miestností
594 500.
3. N na odbornú literatúru
1 800 000.
4. Pomôcky na výučbu (notebooky, zdravotnícke potreby, tabule, papiere, perá)
4 300 000.
5. Ostatné nepriame N
71 500.
Spolu
6 776 000.
8 . 3. Rozpočet nákladov
Nákladová položka
Kalkulácia 1 ks (Sk)
Informačné plagáty
Informačné letáky
Prenájom miestností
Odborná literatúra
Notebooky
Zdravotnícke potreby (balík)
Tabule
Papiere,
Perá
Ostatné nepriame N
Mzdové náklady
Odborní lektori
Asistenti
Náklady na energie
50 Sk
20 Sk
15 Sk
400 Sk
15 000 Sk
600 Sk
500 Sk
100 Sk
10 Sk
400 Sk
2000 Sk
1200 Sk
500 Sk
Celkové náklady na jednotku
20 795 Sk
8 . 4. Rozpočet výnosov
Za rok sa vyškolí 30 000 pedagogických pracovníkov, pričom 5 hodinové kurzy prvej pomoci sa budú konať raz do roka v mesiaci jún 5 dní v týždni. Postupne sa budú doškolovať formou e-learningu, až po absolvovaní 5 hodinového kurzu. Počet absolventov kurzov bude klesať, pretože praktické školenie podstúpia pedagógovia len jedenkrát a teda budú sa prijímať noví učitelia, prevažne absolventi.
7 dní
35 hodín
8. 5. Finančná udržateľnosť projektu
9. Analýza rizikovosti podnikateľského plánu
- Realizáciu projektu môže ohroziť malý záujem o ponúkané kurzy prvej pomoci zo strany
pedagogických pracovníkov, alebo stredných odborných škôl a učilíšť.
- Nízky počet stanovených vyučovacích hodín v rámci kurzov prvej pomoci, čo môže mať
slabý konečný efekt v praxi a nemusí pozitívne vplývať pri schvaľovaní projektu.
- Povinnosť škôl a teda nezáujem z časti financovať odbornú literatúru pre účastníkov kurzov.
- Nedostatok finančných prostriedkov.
- Usúdenie, že pedagógovia nemusia vždy správne aplikovať svoje vedomostí a zručnosti v praxi, aj vzhľadom na nízky počet absolvovaných praktických hodín.
10. Dopady realizovaného zámeru a jeho prínos do budúcnosti.
10. 1. Návrh indikátorov úspešnosti zámeru a návrh ich hodnotenia.
- indikátorom , prostredníctvom ktorých bude možné vyhodnotiť úspešnosť projektu budú testy a skúšky, ktoré budú musieť pedagógovia úspešne absolvovať. Postupne sa bude zlepšovať nielen úroveň kvalifikácie pedagógov, ale dosiahne sa tým reálnejší pocit zodpovednosti pedagógov a v konečnom dôsledku sa môže zlepšiť aj komunikácia medzi žiakmi a učiteľmi.
- Zlepšenie súčasnej situácie na stredných odborných školách sa prejaví aj v štatistikách, vedených na školách.
- Jedným z indikátorov budú anonymné dotazníky pre žiakov a pedagógov, ktoré sa budú vypĺňať len elektronicky.
- Vďaka projektu sa zvýši zamestnanosť zdravotníckych pracovníkov.
11. Záver:
- Cieľom projektu je zvýšiť kvalifikáciu, vzdelanosť a počítačovú gramotnosť pedagogických pracovníkov, pracujúcich na rizikových pracoviskách stredných odborných škôl a učilištiach, dôsledkom čoho sa celkovo zvýši vzdelanosť a bezpečnosť obyvateľov.
- Realizáciou predkladaného investičného zámeru sa zvýši bezpečnosť na školách a zníži sa výskyt priameho ohrozenia života žiakov a pedagogických pracovníkov. Vytvoria sa miesta pre pracovníkov SČK, lekárov, medikov a zdravotníkov, čím sa posilní zamestnanosť v jednotlivých krajoch.
Mgr. Zuzana Ferencová