Podnikateľský zámer Kurzy prvej pomoci pre pedagogických pracovníkov stredných odborných škôl a učilíšť

20.02.2025

1. Zhrnutie projektu :

Projekt je zameraný na ďalšie vzdelávanie pedagogických pracovníkov s cieľom zvýšenia ich odbornej spôsobilosti kurzami prvej pomoci a postupným dovzdelávaním pomocou e-learningu.

Absolvovaním kurzov prvej pomoci si pedagogický pracovníci osvoja bezpečnostné pravidlá, ktoré je potrebné ovládať pri práci s nebezpečným materiálom a pri pohybe na rizikovom pracovisku. Postupným vzdelávaním cez e-learning sa zabezpečí nielen vyššia odborná spôsobilosť, ale aj zvýšená ostražitosť pracovníkov a schopnosť poskytnúť včas prvú pomoc pri úraze. Ide o postupné zvyšovanie odbornej kvalifikácie prebiehajúce paralelne so zdokonaľovaním počítačovej gramotnosti u pedagogických pracovníkov na stredných odborných školách.

2. Charakteristika spoločnosti a jej cieľov

2.1 Obchodný názov, právna forma a predmet činnosti

Obchodný názov: Žilinský samosprávny kraj ŽSK

Adresa: Ul. Komenského 48,

011 09 Žilina

Kontakt: 041/50 32 110

IČO:

DIČ:

Právna forma: Vyšší územný celok VÚC

Predmet činnosti:

S rôznou dobou účinnosti bola na ŽSK prenesená aj pôsobnosť z orgánov štátnej správy na úsekoch dopravy, civilnej ochrany, sociálnej pomoci, územného plánovania, školstva, telesnej kultúry, divadelnej činnosti, zdravotníctva, humánnej farmácie, regionálneho rozvoja a cestovného ruchu, ktoré sú konkrétne vymedzené v zákone č. 416/2001 Z. z. o prechode niektorých pôsobností z orgánov štátnej správy na obce a vyššie územné celky.

Kraj vykonáva svoju činnosť prostredníctvom svojich orgánov a nimi zriadených poradných orgánov, pomocných alebo výkonných zložiek.

2.2. Vznik spoločnosti, ciele a spôsoby dosiahnutia stanovených cieľov

ŽSK bol zriadený zákonom č. 302/2001 Z. z. o samospráve vyšších územných celkov (zákon o samosprávnych krajoch). Kraj je právnickou osobou, ktorá za podmienok ustanovených zákonom samostatne hospodári s vlastným majetkom a s vlastnými príjmami, zabezpečuje a chráni práva a záujmy svojich obyvateľov.

Žilinský samosprávny kraj je samostatný územný samosprávny a správny celok Slovenskej republiky. Činnosť kraja vyplýva z účelu, pre ktorý bol zriadený a ktorým je vykonávanie samosprávy na svojom území a stará sa o všestranný rozvoj jeho obyvateľov.

3. Organizácia riadenia a manažérske tímy

3. 1. Organizačná štruktúra spoločnosti, zamestnancov

Predseda Sekretariát predsedu

Odbor kontroly SO/RO Sekretariát

Odbor implementácie SO/RO Sekretariát

Odd. implementácie projektov

Odd. financovania projektov

Odd. monitorovania a informovania

Riaditeľ Sekretariát riaditeľa

Odbor organizačný Oddelenie činností orgánov kraja

Oddelenie personálne, P a M

Oddelenie informatiky a spisovej služby

Oddelenie krízového riadenia

Odbor regionálneho rozvoja Oddelenie regionálneho rozvoja a cestovného ruchu

Oddelenie územného plánovania

Odbor financií Oddelenie rozpočtu a cien

Oddelenie účtovníctva

Odbor školstva Oddelenie školskej metodiky a starostlivosti o šport a mládež

Oddelenie samosprávnych činností

Odbor zdravotníctva Oddelenie zdravotníctva

Oddelenie dohľadu, riadenia a ekonomiky

Oddelenie správy majetku zdravotníckych zariadení

Odbor sociálnych vecí Oddelenie sociálnej pomoci

Oddelenie sociálnych služieb

Odbor vnútornej správy

Odbor kultúry

Odbor dopravy a komunikácií Oddelenie pozemných komunikácií

Oddelenie dopravy a dráh

Odbor právny

Odbor informácií a zahraničných vzťahov

Zastupiteľstvo

Komisie zastupiteľstva

3. 2. Externé spoločnosti pri podpore podnikateľskej činnosti

Poradenské centrá

Nadácie, neziskové organizácie, občianske združenia

Kluby a spolky

Rozvojová agentúra žilinského samosprávneho kraja

4. Opis investičnej aktivity

4. 1. Vzdelávanie pedagogických pracovníkov

Zvyšovanie kvalifikácie pedagogických pracovníkov v oblasti prvej pomoci je potrebné z dôvodu ich pohybu na rizikovom pracovisku a manipulácie s nebezpečnými látkami. Cieľom má byť postupné vzdelávanie pedagogických pracovníkov po absolvovaní kurzov prvej pomoci a následné zvyšovanie celkovej bezpečnosti na školách.

4. 2. Finančné prostriedky, potrebné na zabezpečenie investície a zabezpečenie zámeru sa budú čerpať z rozpočtových peňazí Žilinského samosprávneho kraja ZASK.

Realizáciou predkladaného investičného zámeru sa zvýši bezpečnosť na školách a zníži sa výskyt priameho ohrozenia života žiakov a pedagogických pracovníkov. Vytvoria sa miesta pre pracovníkov SČK, lekárov, medikov a zdravotníkov, čím sa posilní zamestnanosť v jednotlivých krajoch.

5. SWOT analýza spoločnosti a projektu

Silné stránky - Strenghts Slabé stránky -Weaknesses


Vyššie percento úrazovosti na stredných Malý záujem o kurzy zo strany pedagogických

pracovníkov.

Povinnosť škôl z časti financovať odbornú

literatúru pre účastníkov kurzov.

Nízky počet vyučovacích hodín v rámci

kurzov prvej pomoci.

odborných školách a učilištiach, naznačuje

vhodnosť tohto projektu.

Je tu podpora zo strany VÚC, vedenia SOŠ

a učilíšť, ktorí sú rovnako naklonení projektu.

Je zaistené partnerstvo s územnými spolkami

Slovenského Červeného kríža.

Sú zabezpečení inštruktori a školitelia

prvej pomoci, ktorí sú pripravení na

následné preskúšanie účastníkov kurzu.

Sú zabezpečené priestory pre realizovanie

kurzov.

Príležitosti Ohrozenia

Posilnenie autority u pedagogických Nedostatok finančných prostriedkov

pracovníkov, vďaka vyššej erudovanosti, Nesprávne aplikovanie vedomostí

a zručností v praxi.

ktorá sa v konečnom dôsledku prejaví počas

ich dlhšieho pôsobenia na školách.

Zvýšenie kvalifikácie pedagogických

pracovníkov.

Zníženie výskytu priameho ohrozenia života

u žiakov a spolupracovníkov.

Posilnenie zodpovednosti pedagogických

pracovníkov pri vykonávaní zamestnania.

Zlepšenie komunikácie a spolupráce

pedagogických pracovníkov a zdravotníckych

zariadení.

Celkové zvýšenie bezpečnosti obyvateľov krajiny


6. Marketingová stratégia

6. 1. Stanovenie cieľov

rozposlaním dostatočného množstva vhodne upravených informačných letákov a plagátov na školy sa pedagogický pracovníci oboznámia s možnosťou absolvovania kurzu prvej pomoci.

7. Promotion (propagácia, reklama)

  • Zabezpečenie plagátov a reklamných informačných letákov
  • Rozposlanie letákov a plagátov na stredné odborné školy.

7. 4. Implementačný plán

  • informovanie pedagógov formou reklamy za účelom získania dostatočného počtu záujemcov o kurzy prvej pomoci od 17. 11. 2008 – do 28. 4. 2009
  • zabezpečenie miestností pre určitý počet účastníkov od 17. 12. 2008 – do 28. 2009
  • zabezpečenie odbornej literatúry a pomôcok pre výučbu od 17. 11. 2008 – do 30. 5. 2009
  • oslovenie odborných skúsených lektorov ochotných viesť kurzy prvej pomoci a ich asistentov od 1. 12. 2008 – do 31. 4. 2009
  • samotná realizácia praktických kurzov s možnosťou ďalšieho neskoršieho vzdelávania absolventov formou e-learningu od do

1. 6. 2009 – 9. 6. 2009

1. 6. 2010 – 9. 6. 2010

1. 6. 2011 – 9. 6. 2011

1. 6. 2012 – 9. 6. 2012

1. 6. 2013 – 9. 6. 2013

8. Finančno-ekonomická analýza

8 . 1 Rozpočet predpokladaných nákladov

1. N na reklamu, propagácia

10 000.

2. N na prenájom miestností

594 500.

3. N na odbornú literatúru

1 800 000.

4. Pomôcky na výučbu (notebooky, zdravotnícke potreby, tabule, papiere, perá)

4 300 000.

5. Ostatné nepriame N

71 500.

Spolu

6 776 000.

8 . 3. Rozpočet nákladov

Nákladová položka

Kalkulácia 1 ks (Sk)

Informačné plagáty

Informačné letáky

Prenájom miestností

Odborná literatúra

Notebooky

Zdravotnícke potreby (balík)

Tabule

Papiere,

Perá

Ostatné nepriame N

Mzdové náklady

Odborní lektori

Asistenti

Náklady na energie

50 Sk

20 Sk

15 Sk

400 Sk

15 000 Sk

600 Sk

500 Sk

100 Sk

10 Sk

400 Sk

2000 Sk

1200 Sk

500 Sk

Celkové náklady na jednotku

20 795 Sk

8 . 4. Rozpočet výnosov

Za rok sa vyškolí 30 000 pedagogických pracovníkov, pričom 5 hodinové kurzy prvej pomoci sa budú konať raz do roka v mesiaci jún 5 dní v týždni. Postupne sa budú doškolovať formou e-learningu, až po absolvovaní 5 hodinového kurzu. Počet absolventov kurzov bude klesať, pretože praktické školenie podstúpia pedagógovia len jedenkrát a teda budú sa prijímať noví učitelia, prevažne absolventi.

7 dní

35 hodín

8. 5. Finančná udržateľnosť projektu

9. Analýza rizikovosti podnikateľského plánu

- Realizáciu projektu môže ohroziť malý záujem o ponúkané kurzy prvej pomoci zo strany

pedagogických pracovníkov, alebo stredných odborných škôl a učilíšť.

- Nízky počet stanovených vyučovacích hodín v rámci kurzov prvej pomoci, čo môže mať

slabý konečný efekt v praxi a nemusí pozitívne vplývať pri schvaľovaní projektu.

- Povinnosť škôl a teda nezáujem z časti financovať odbornú literatúru pre účastníkov kurzov.

- Nedostatok finančných prostriedkov.

- Usúdenie, že pedagógovia nemusia vždy správne aplikovať svoje vedomostí a zručnosti v praxi, aj vzhľadom na nízky počet absolvovaných praktických hodín.

10. Dopady realizovaného zámeru a jeho prínos do budúcnosti.

10. 1. Návrh indikátorov úspešnosti zámeru a návrh ich hodnotenia.

- indikátorom , prostredníctvom ktorých bude možné vyhodnotiť úspešnosť projektu budú testy a skúšky, ktoré budú musieť pedagógovia úspešne absolvovať. Postupne sa bude zlepšovať nielen úroveň kvalifikácie pedagógov, ale dosiahne sa tým reálnejší pocit zodpovednosti pedagógov a v konečnom dôsledku sa môže zlepšiť aj komunikácia medzi žiakmi a učiteľmi.

- Zlepšenie súčasnej situácie na stredných odborných školách sa prejaví aj v štatistikách, vedených na školách.

- Jedným z indikátorov budú anonymné dotazníky pre žiakov a pedagógov, ktoré sa budú vypĺňať len elektronicky.

- Vďaka projektu sa zvýši zamestnanosť zdravotníckych pracovníkov.

11. Záver:

- Cieľom projektu je zvýšiť kvalifikáciu, vzdelanosť a počítačovú gramotnosť pedagogických pracovníkov, pracujúcich na rizikových pracoviskách stredných odborných škôl a učilištiach, dôsledkom čoho sa celkovo zvýši vzdelanosť a bezpečnosť obyvateľov.

- Realizáciou predkladaného investičného zámeru sa zvýši bezpečnosť na školách a zníži sa výskyt priameho ohrozenia života žiakov a pedagogických pracovníkov. Vytvoria sa miesta pre pracovníkov SČK, lekárov, medikov a zdravotníkov, čím sa posilní zamestnanosť v jednotlivých krajoch.

Mgr. Zuzana Ferencová